Reklama
 
Blog | Mikoláš Adlof

Osvícení (Shining)

Mistr filmové režie Stanley Kubrick natočil v roce 1980 horor podle románu Stephena Kinga "Osvícení". Po shlédnutí musím konstatovat, že není nijak zvlášť děsivý, je však dosti napínavý, a stejně jako u filmu "Věc" je mi tedy celkem jedno, jestli se dá považovat za pravý horor či nikoliv. Já bych Osvícení označil za film mrazivě napínavý, už kvůli zimě, která je zde dominantním ročním obdobím. Po jeho shlédnutí však také musím konstatovat, že jsou mé pocity ohledně tohoto filmu značně rozporuplné. Hned v úvodu se přiznám, že jsem knižní předlohu Osvícení nečetl. Říkám to proto, neboť jsem slyšel opravdu mnoho názorů zanícených fanoušků Stephena Kinga, kteří v Kubrickově filmu vidí dosti nedokonalou adaptaci a tvrdí, že kniha byla mnohem, mnohem lepší. Nevím, nečetl jsem. Zároveň se ale domnívám, že by nemělo být účelné, aby si divák k pochopení filmu musel přečíst knihu (to že je to prospěšné, to je věc jiná), a taktéž se domnívám, že zkažená knižní adaptace není zločin. Komu se víc líbí kniha, nechť se k ní vrátí, a přestane nadávat na Kubricka za jeho snahu o její filmové převedení. Myslím že je dobře, že si Kubrick trochu děj pozměnil, alespoň tu máme příběhy dva, a historie se zbytečně neopakuje.

Osvícení je podivný film. Má skvělou atmosféru. Jeho děj je však velice plytký. Jako horror není moc vynalézavý, jedná se "jen" o zešílení Jacka Nicholsona coby Jacka Tarrence, a při tom všem se ve filmu objevují jacísi hotelový duchové, kteří ho v jeho zešílení vlastně vyživují. Osvícení se totiž odehrává v hotelu vysoko v horách, kam se rodinka (Matka, otec a syn) vypraví na zimní prázdniny, hotel však v sobě skrývá děsivé tajemství. Myslím, že Kubrick naplno nevyužil potenciálu, který tento náměť nabízí. Samotný Nicholson je skvělý, ostatně jako vždy, nevím ale, jestli byl vybrán jakožto hlavní hrdina Kingova románu úplně správně. Přijde mi, že Jack Tarrence v podání Jakca Nicholosona vypadá jako šílenec už na začátku filmu, a "dokonalá" přeměna tak vychází do ztracena. Jeho kalný pohled, rozcuchané vlasy a ďábelský úšklebek se objevuje již v úvodu při cestě autem do hotelu. Navíc je jasně patrné, že Jack ve filmu velice často přehrává, a svůj herecký výstup trochu přehání. Šílenec v jeho podání vypadá místy absurdně, dosti šíleně, ale takovým zvláštním způsobem….ostatně ona podivnost je charakteristická pro film celý, a koneckonců i pro většinu tvorby Stanleyho Kubricka. I přes mé výtky se však dá, s velkou dávkou objektivity, říci, že bez samotného Jacka Nicholsona by se jednalo o poloviční zážitek, a tedy dosti slabý film diskutabilních kvalit.

Malý chlapec, nadaný mimořádnou schopností osvícení, na mě ve filmu působí jako nedůležitá, vedlejší postava, i když je velice často v záběru kamery. Samotná jeho schopnost není nijak zvlášť podrobněji rozebrána, vysvětlena nebo nějak smysluplněji použita, a to jsem se doslechl, že v knižní předloze byl velice důležitý. Zde se jen prohání na trojkolce robustním, prázdným hotelem, a čas od času má nějaké to vidění. Osvícení oplývá řadou vydařených momentů, které určitě tento film uchovají v paměti diváka. Již zmíněná jízda na trojkolce skrze chodby hotelu je určitě zajímavá, měnící se zvuky s měnícím se povrchem, po kterém malý chlapec jezdí, stojí za vidění (a slyšení). Skvělá scéna je jistě i "ta koupelnová" či závěrečná honička ledovým bludištěm, kde se již totálně šílený Jack pokouší o naporcování své ženy a syna sekerou. Návštěva černošského kuchaře mě také dostala. Za nepříliš šťastné však považuji zešílení Jacka, které se mi jeví až příliš rychlé a nerozpracované do detailů.

Samotný hotel je velice depresivní místo. Rozlehlé, uprostřed zamrzlého prostředí, tiché a s hrůzným pokojem 276. Věci, které se v tomto pokoji dějí, jsem také úplně nepochopil, nejsou totiž nijak vysvětleny. Zde asi musí zapracovat divákova fantasie, či znalost knižní předlohy. Nevím, možná jsem něco přehlédl, ale nepochopil jsem ani závěrečný záběr na prastarou fotografii. K náladě a atmosféře filmu též přispívá perfektní, pesimistická, současná vážná hudba. Výkon herečky Shelley Duvall je střídavě pěkný, střídavě nic moc. Někdy šla hrůza spíše zní než z Jacka, zvláště když se pokouší sama s nožem v ruce vzdorovat děsivému hotelu.  V čem tedy Osvícení vyniká ? Kubrickovo precizní, až umělecké ztvárnění, výkon Jacka Nicholsona (ač někdy diskutabilní) či několik velice vydařených scén, to jsou zcela jistě klady, díky nimž stojí tento film za vidění. Kromě svých kladů má však i své zápory (které jsem se pokusil vyjmenovat), a proto je mé hodnocení takové, jaké je. Tedy středně nadprůměrné. Osvícení (či záření) ve mě zanechal opravdu řadu rozporuplných pocitů, a nehodnotil se mi lehko. Podle názoru většiny lidí se jedná o Kubrickův nejslabší film. Musím potichu souhlasit, ale zároveň dodám, že je kubrick taktéž považován za génia filmu, a tak je i jeho nejslabší film stále velice dobrý.

Reklama

Hodnocení 7/10