Reklama
 
Blog | Mikoláš Adlof

Bowling for Columbine

Well, hned na úvod řeknu, že Michael Moore dokumenty točit umí. Ať už se s jeho názory ztotožňujete, či ho upřímně nesnášíte (nebo něco mezi tím), točit dokumenty umí. Setkal jsem se dokonce s názory, že je to komunista či nacista, což mi ale přijde jako nesmysl, a i když s ním v některých věcech nesouhlasím, není to hloupý člověk, co se jen snaží svým kontroverzním dílem Bowling for Columbine (dále jen BfC) samoúčelně přinést něco nového a šokovat diváky.

Mooreho první dílko, BfC, se většině lidí jeví jakožto zábavný dokument, mě však zábavný nepřišel ani náhodou. Díky tomuto přesvědčení ho shlédlo mnoho lidí, kteří by jinak považovali dokument za nudnou a nezajímavou věc. BfC se snaží o nalezení rozumného důvodu, proč v Americe umírá tolik lidí na zásah střelnou zbraní. Přitom se dopracuje až k faktu, že média, především televizní zpravodajství a tisk, americký lid udržuje v neustálém napětí a strachu, a z této frustrace pak není divu, že tolik lidí vlastní na svoji obranu střelnou zbraň. V Kanadě je však také střelných zbraní mezi běžnými lidmi hafec (7 milionů zbraní na 10 milionů obyvatel), ale problémy s násilím tam nemají. Moore tedy rozvede svoji myšlenku až do bodu, kdy tvrdí, že střelné zbraně ustrašeným a frustrovaným lidem do rukou nepatří, neboť s nimi pak střílejí, kdy nemají (a na koho nemají). Velmi zjednodušeně řečeno. Film se též motá okolo masakru na střední škole Columbine High School v Coloradu v roce 1999. Dva studenti tam postříleli několik žáků a jednoho profesora, raněné oběti nepočítaje. Co je k tomuto strašnému činu vedlo ??? O tom, že to má co dělat s pochroumanou psychikou oněch vrahů není pochyb, už kvůli faktu, že si pak sami prohnali kulku hlavou. Kdo však za jejich psychické zkolabování může ??? Film mě vskutku v některých případech mluvil z duše. Když například sledujeme reakce politiků na "Columbine", jako vinu zvrácenosti vrahů se dozvíme věci jako: násilné filmy, video-hry, animované filmy, Marilyn Manson, násilná kultura Heavy Metalu … a podobné ptákoviny. Skutečnost je však, jak každý soudný člověk pozná (a přizná), někde jinde. Nejde o to, že když si zahraji násilnou hru, půjdu pak někomu rozmlátil hlavu železnou trubkou (např.), ale naopak, počítačové hry působí jako vynikající katalyzátor násilí, kdy se člověk "vyřádí" na obrazovce, a nemá pak potřebu něco zkoušet v reálu. A to mluvím z vlastní zkušenosti. Že se pak někdy najdou jedinci, zejména malé děti, kteří něco z násilných filmů či her vyzkouší v praxi, to je pak spíše vina rodičů, když nedohlídnou na to, aby se hra či film, který není určen pro děti, do jejich rukou nedostal. Jak se rodiče starají o to, aby jejich ratolesti nekouřili nebo nebrali drogy, jak se rodiče zajímají o prospěch ve škole, ale o koníčky moc zájmu nejeví. Zkušenost mám spíš takovou, že bez zájmu projdou kolem monitoru, aniž dohlíží, co se na něm děje. Od toho, co je pro děti vhodné a co ne, jsou tady přece ratingy (18+ apod). A jestliže tu máme blázna, který to nemá v hlavě v pořádku, je už přeci jedno, co ho inspiruje k trestnému činu. Ten člověk je už zkrátka jednou nenormální, a není možní házet vinu např. na počítačové hry. Jako příklad je ve filmu ilustrován fakt, že oba dva studenti, než vstoupili to odpoledne do školy a začali vraždit, hráli dopoledne značně agilně bowling. Fajn, takže zakážeme bowling ???

Dále s Moorem souhlasím s faktem, že televizní média ukazují zejména to, co je z diváckého hlediska atraktivní, a to zejména tragédie. Havárie, požáry, vraždy, loupeže, přepadení, nebezpeční hadi u cesty…média mají zkrátka obrovskou moc, neboť většina lidí (takzvaná masa) jim věří a vidí svět jejich očima. Není taky divu, zprávy by úlohu zpráv vskutku mít měli. Vlastně mají, ale jen těch negativních. Tak nám to alespoň servíruje Moore o Americe. Některé hypotézy (podle Moora fakta) se těžko fakticky posuzují, a jiné světadíly s nimi takové problémy nemají. Například otázka rasismu. Školství je ale hrozné všude, to je další z témat o které se Moore otře. S čím naopak nesouhlasím je nepodložená a nevysvětlená kritika prezidenta spojených států amerických, a to G.W. Bushe. Osobně ho mám rád, a invazi do Iráku schvaluji. Komentáře, že umírají civilisté neberu, vždyť ve válce je tohle běžná (a hrozná) zkušenost. A osobně se domnívám, že s teroristy vyjednávat nelze. Válečná politika Ameriky obecně JE diskutabilní, ale odpůrci Bushe a invazi proti teroristům, zamyslete se taky nad tím, jaké by to tu, na světě, bylo, nebýt právě těchto válečných zásahů. Takových jedenáctých září by mohlo být více, nebýt invaze do Iráku. A to že při nárazu letadel do světového obchodního centra umřelo mnohem, mnohem míň lidí než co umírá civilistů ve válkách, často vedených právě Amerikou ??? Pravda, ale nelze srovnávat Teroristický útok s regulérní válkou. Osobně se mi terorismus hnusí. Ale to jsem trochu (hodně) odbočil od recenze k mým subjektivním pocitům. Moore se zkrátka noří do historie, zpovídá mnoho známých i neznámých lidí, nachází fakta a důkazy a všemožnými cestami se snaží dokázat svoji pravdu. Problém je asi zejména v tom, že mnoho z jeho argumentů a důkazů prezentovaných ve filmu mohou být zkreslené, a jsou zkrátka obecně těžko prokazatelné. Závěrem bych rád řekl, že si film zaslouží Vaši pozornost, a mimo jiné i toho oscara za nejlepší dokument roku 2003. Ať už totiž s Michaelem souhlasíte nebo ne, jedno je na tomto díle důležité, a totiž: donutí Vás se zamyslet. A to je myslím, velký klad nejen ve filmovém žánru. To myslím dokazuje i fakt, že jsem se trochu více rozepsal, a zahrnul mé subjektivní postoje, což se mi u kritiku na filmy skoro vůbec nestává. Tedy alespoň věřím, že většina z Vás se po tomto filmu zamyslí. A kdyby ne, dokument je to dobře natočený, a možná Vám přijde zábavný. Ztráta času to tedy rozhodně není. A ještě je tu jeden film, kde se snad dozvíme, co že to má pan Moore proti panu Bushovi. Totiž Fahrenheit 9/10….  

 

Reklama

Hodnocení 8/10